Una finestra a la realitat: la llengua política
12,80€
COMPRAR
0 €
PDF EPUB MOBI
Civada, blat, vinyes i abismes
11,92€
COMPRAR
0 €
PDF EPUB MOBI

//COMENTARIS
Lola: Dr. Floyd, on es Mister Hyd? Crec que te conoc? I se on vius Floyd
Rodolfo: Molt interesant la resenya , tinc molt d' interés en llegir el llibre i m'agrada molt l'autor Salutacions
Susanna: Has obert un altre horitzó de lectura i un bon debat social sobre com fer perquè la dona tingue un paper digne en la societat. I estic d'acord que totes les societats...
Lola: Gràcies per este article, les persones amb sensibilitat i conciència no oblidem i responsabilitzem als polítics d'aquestes pèrdues tan doloroses
: Que bonic!
què és? · enviar article
portada
[ARTICLE COMPLET]       Subscriure's a aquesta secció    Tots els articles
Obama, el nostre «gran rifiuto»?

autor/a Ricard Chulià    data Dimarts 20 de gener de 2009    lectures 3410    comentaris 9

Barack Hussein Obama no només ha fet història per haver-se convertit en el primer president negre de la primera potència mundial, els Estats Units d'Amèrica. No només pel gran impacte que pot tindre que un candidat amb eixe nom, eixes idees i eixe color de pell haja pogut arribar-hi quaranta anys després que el somni de Martin Luther King fóra metrallat, cinquanta després que Rosa Parks es negara a cedir un seient d'autobús a un home blanc i donara el tret d'inici de la lluita pels drets civils. No es tracta només de tota aquesta èpica que, per més que haja estat repetida adés i ara aquests darrers dies, continua tenint tota la força titànica del pes de la història al seu darrere. No, Barack Obama ha fet, a més a més, història perquè ha aconseguit il·lusionar tothom i per tot arreu amb un missatge de canvi ha encisat fins i tot els més escèptics.

De seguida, un instant després del clímax del 4 de novembre, ha de vindre precisament l'anticlímax. Obama no és «tan negre», ja que és fill de mare blanca. Aquest argument no serveix en un país on regeix la llei de la «sola gota»: no hi ha mestissos ni mulatos, una sola gota de sang negra et fa negre. Però és que no cal filar tan prim, només per no ser un arquetip White Anglo-Saxon and Protestant (WASP) ja n'hi ha prou: la revolució és colossal. Més coses. Obama no és «tan d'esquerres», ja que no està en contra de la pena de mort, es retirarà d'Iraq però incrementarà la presència a l'Afganistan, etc. D'acord. Però cal recordar que cal jutjar cadascú segons tots els eixos vectorials, i en aquest cas el geogràfic és molt important. Ras i curt, a Estats Units és impossible que hi haja un candidat més «esquerrà», de la mateixa manera que els partits que a Suècia s'identifiquen com a la dreta si hom ateny només al programa estan molt més a l'esquerra que els partits que de l'esquerra tenim a casa nostra. Per l'herència de l'estat del benestar, per la cultura política heretada, etc., pel tarannà de cada país. Així doncs, que un candidat guanye les eleccions als EUA amb la promesa d'establir una atenció sanitària universal ha de ser jutjat, no amb la nostra òptica que ja ho dóna per descomptat, sinó sota el prisma de saber que als estats empobrits del Mid-West -furibundament republicans- la primera causa de mort és agafar una malaltia i no poder pagar-se un metge.

Ara bé, tot i que qui signa no se n'amaga i confessa que ha agafat una moderada infecció d'obamamania, hi ha una gran quantitat de punts febles clarament irrefutables. En primer lloc, el mantra del canvi. Sí, s'ha de canviar, però cap a on? Fins i tot McCain, en un exercici meravellós d'un diguem-ne «No pensis en un ase», es va presentar com el candidat del «canvi real». Qui més il·lusiona, més defrauda. I, en aquest sentit, Obama pot aconseguir batre un altre rècord: ha alçat tant les expectatives que potser s'embutxaque massa desencisats. En definitiva, 200.000 persones que el varen rebre a Berlín; les multituds que l'han aclamat per tot arreu dels Estats Units, on omplia tots els recintes on parlava; la companyia de Bruce Springsteen, que ha estat una imatge inoblidable; el gran fenomen que s'ha creat a la xarxa, sense la qual molts analistes parlen que no hauria pogut guanyar; o Colin Powell, el republicà que va anar a l'ONU a mentir sobre les suposades armes de destrucció massives que posseïa el règim de Saddam, han apostat per aquest «canvi». I què poden posar en comú tota aquesta gent? La idea del canvi és tan difusa com grans han estat les expectatives.

De fet, i ací és on ve la justificació del títol, mentre avançava la campanya electoral americana em venia al cap una analogia. Comencem pel final i, com sempre, agafarem de les possibles interpretacions històriques les més literàries. El 29 d'agost del 1294 s'alçava Pietro da Morrone, ara Celestí V, al tro de Sant Pere. El 13 de desembre del mateix any, a penes cinc mesos després, hi renunciava. L'únic en tota la història. Dante, a la Divina Comèdia, el situa a l'avantsala de l'infern, amb aquesta justificació:
Poscia ch'io v'ebbi alcun riconosciuto,
vidi e conobbi l'ombra di colui
che fece per viltade il gran rifiuto.

Que en la traducció de Josep Maria de Segarra fa:
I després de guaitar dintre l’embús
de les ombres, els meus ulls ensopeguen
el qui féu per vilesa el gran refús.

Potser «vilesa» és fer un gra massa, ja que d'altres idiomes tradueixen la viltade per «covardia», aspecte que ens interessa més.

I és que Celestí V havia alçat moltes expectatives arreu de la cristiandat. Era una època d'ebullició, hi havia les esperances d'una reforma de l'església que tornara a recollir el magisteri de la pobresa evangèlica, un acostament a la humilitat per a difondre el vertader missatge de Jesucrist. I, doncs, arribava al més alt un dels seus: un eremita que no s'havia preocupat gens per les intrigues de palau, un home senzill que vivia de la contemplació, un asceta. Però alhora es trobava damunt dels muscles una càrrega immensa. De fet, el seu nomenament s'explica per una solució de consens entre les dues famílies enfrontades de l'època, els Orsini i els Colonna. Després de dos anys sense arribar a cap acord, es tria un papa de «transició», amb l'objectiu que ambdós bàndols aconseguisquen una pròrroga per continuar estomacant-se i arreplegar més forces. I qui més inofensiu que Pietro da Morrone? I, per una altra banda, qui podia defraudar més?

Pocs anys abans, Ramon Llull escrivia el Libre d'Evast e d'Aloma e de Blanquerna son fill. Com totes les obres del genial mallorquí, la narració era una excusa -meravellosa- per a la didàctica. Blanquerna fa un camí, a poc a poc, per les estructures de l'església. A mesura que hi avança, les reformes se succeeixen, i Llull ens les explica d'una manera programàtica. Però quan Blanquerna arriba a ser nomenat com a papa, hi renuncia. Prefereix la vida anterior i ens ho demostra d'una manera preciosa amb el Libre d'amic e amat. Torna a la comunió simple amb Déu mitjançant la vida contemplativa i allunyada de totes les intrigues terrenals.

Celestí V, una vegada és electe s'endú el papat a Nàpols. Hi ha constància que el Blanquerna era a la seua biblioteca. Hom pot imaginar el xoc que podria haver produït a una persona amb la biografia de Celestí V la lectura del llibre. Fou la causa de la famosa dimissió? Sembla tan bonic que la resposta ha de ser un sí rotund. D'una altra banda, el poeta grec d'Alexandria Kontandinos Kavafis reprén els famosos versos de Dante i en fa una interpretació més vital, més humana. En la traducció de Carles Riba llegim:
Per a certs homes tanmateix ve un dia
que han de dir el gran Sí o el gran No.
És evident tot d'una qui era que tenia
a punt dins seu el Sí, i en dir-lo va endavant
cap a l'honor i la convicció.
Qui ha fet el refús no es penedeix. Si tornen
a preguntar-li, «No» repetirà.
I, amb tot, aquell «No» -l'exacte que calia-
l'aterra per tota la vida.

Barack Obama ha demostrat durant tota la campanya que posseeix tanta ambició com idealisme per portar endavant les reformes que vol fer. En aquest sentit, sembla que ha dit el «gran Sí». Com a personalitat, ens hem d'endarrerir fins a Franklin Delano Roosevelt per a trobar una figura amb què ens puguem sentir còmodes mentre fem les comparances. Però cal recordar que el New Deal realment no arribà com a programa electoral i d'aplicació fins a la reelecció de 1936. Podríem aturar-nos abans, amb John Fitzgerald Kennedy, però tot i que és impossible evitar fer les travesses sobre quan es produirà el magnicidi d'Obama, ara com ara parlem d'aplicacions pràctiques, no de mites. I aquest és una gran diferència que hem de tindre en compte. Obama ja ha esdevingut un mite -una estrela de rock, se'n deia durant les eleccions-, però ara ha de baixar a la terra.

I potser siguen aquestes grans expectatives el que ens porten cap al «refús», perquè patim una necessitat malaltissa de moments que canvien la història, de grandiloqüència que s'acosta massa a la megalomania. Obama dóna una imatge de tindre pocs dubtes sobre com ha d'exercir el poder, de com es dirigeix un imperi com l'americà. El seu equip de govern, amb republicans escollits i herències del cercle de Bill Clinton -fins i tot amb Hillary com a secretària d'Estat; com més a prop tingues els enemics, millor-, reflecteix aquesta determinació. Però, i nosaltres? Estem preparats qui hem seguit la campanya d'Obama perquè ens defraude? Tot somni, quan es fa realitat, esdevé terrenal, perd l'encanteri, i, per tant, defrauda. I és evident que l'elecció d'Obama ha estat onírica arreu del món. No es tracta de donar cap xec en blanc, sinó de ser realistes. Així doncs, tots hem de triar: preferim la vida d'eremita, amb un candidat immaculat, o les decepcions que potser puguen fer avançar una miqueta la societat?

Article publicat originalment a Pàgina 26 el 23 de novembre de 2007



Més articles d'aquest/a autor/a...
Articles de Ricard Chulià
Altres articles
Comentaris (9)

Guillem
21 Gener 2009 @ 22:22

a ¿Esperanza?, he leído el post que has enlazado y perfectamente podría haber estado escrito por un republicano. Los extremos se tocan
Ricard
21 Gener 2009 @ 22:17

Ostres, de veres, gràcies, moltes gràcies, a tu per eixes paraules d'ànim ;) M'alegre molt que t'haja agradat l'article! Un abraç!
Aire freskito
21 Gener 2009 @ 17:21

Gràcies Ricard per compartir a qui vulga acostar-se la teua possitiva opinió amb la qual em sentisc completament identificada. A més a més vull dir que és un gran plaer el poder llegir un article i una forma de pensar tan ben elaborada i argumentada on l'esperança, basada al mateix temps en una visió personal però molt realista de la situació, és el motor i l'essència del mateix. Per la meua part dir que al igual que hi ha grans pensadors que sostenien que l'home era essencialment oscuritat, n'hi ha molts altres que són de l'opinió contrària, així que ja és una cuestió personal elegir la teva inclòs com a forma de vida... Jo personalment tinc fe absoluta en que l'amor és la força més poderosa i a partir d'ahí cadascú que traballe la seua ment i el seu poder per donar de sí mateix lo millor possible i conseguir així un món millor... En fin... gràcies Ricard :)
Ricard
21 Gener 2009 @ 16:34

Que el teu missatge era "nihilista" no em pots dir que no! Allò de "radical" ho deia per redundància -per la mateixa significació del terme, no pot ser una altra cosa que "radical". A veure, la qüestió per a mi clau és si Obama ens "decebrà". Evidentment, a la gent de l'enllaç que em passes no els pot "decebre", perquè mai hi hauran cregut. És una postura tan legítima com qualsevol altra, no dic que no. I que jo compartisc molts d'eixos arguments tampoc no t'ho amague. Que Obama no canviarà en essència la política dels Estats Units d'Amèrica és evident. El problema és qui realment es creia això. I ací, a Europa, s'ha venut molt d'eixe fum. Ara bé, una vegada constatat en quin món vivim, és o no és un canvi esperançador Obama? Al meu parer, sí. Jo hi done suport, no me n'amague. Evidentment, me'n separen moltíssimes coses, com no podria ser d'altra manera; perquè, repetisc, és impossible que algú amb les meues idees ni tan sols es puga presentar a la Casa Blanca. Però eixes limitacions ja les he assumit des del principi, i amb el text aquest volia anar més enllà. Pense que Obama ens suposa una esperança per poder tirar avant. No és el messies. Però és, ara com ara, -fins que ens deceba, però que siga amb arguments raonats- el polític millor preparat que ha tingut l'Imperi mai per dirigir-lo. I això obri una finestra de xicotets però enormes canvis. No sé si m'explique. Salut!
¿Esperanza?
21 Gener 2009 @ 10:54

¿Nihilismo demasiado radical? ¿Esperanza? California ya está en bancarrota. "El negro" cargará con el muerto de lo que viene. http://acratasdiario2.blogspot.com/2009/01/el-verdadero-discurso-de-obama.html
Ricard
21 Gener 2009 @ 00:05

Ostres... planteges un nihilisme massa radical -tot i que siga una redundància... No et diré que no tingues raó. Però també Primo Levi va dir que després d'Auschwitz no es podria escriure poesia i se n'ha fet de molt bona des d'aleshores... D'alguna manera hem de tirar avant. I per ara, en dies com aquest, no ve malament gaudir per una vegada d'una miqueta de dosi d'esperança, que no n'hi ha a cabassos! Salut!
Pepito
20 Gener 2009 @ 20:16

Ricard ¿qué significa "positivo" y "negativo" después de Auschwitz? Esta es la pregunta que se hizo Horkheimer hace ya mucho. Obama es la MENTIRA personalizada consistente en pensar que un "DIVIDUO" puede cambiar a mejor, un "sistema" hipercomplejo. Por otro lado, no son pocos los que esperan que "el negro" cargue con lo que SIN DUDA está al caer. Chomsky es un buen hombre pero lamentablemente, Heráclito, Maquiavelo, Nietzsche, Freud... sabían que la mayoría somos unos hijos de la gran puta que llevamos una máscara excelente todo el rato. Después del siglo XX no se puede ser optimista. No tiene ningún sentido. Estamos apoyados sobre nada. Saludos. Obama es como nuestro ZP, la esperanza que la gente necesita para no tirarse al tren mañana mismo.
Ricard
20 Gener 2009 @ 19:09

Home, jo en això no estic d'acord. Que Obama pertany absolutament a l'establishment i que, per tant, representa com qualsevol altre els interessos de l'Imperi Americà, no en dubte gens. Des d'eixe punt de vista, tens raó: no hi ha cap canvi real. Pense que, en aquest cas, no ens hem de quedar en allò de "o tot o res". Senzillament, en el 2000 semblava absolutament impensable que una persona amb eixes idees -i eixe color de pell que tan discriminat ha estat i continua estant!- poguera arribar a dirigir els Estats Units. És un canvi totalment positiu. Que no és "tot el canvi" que molt desitjaríem? Per descomptat. Però al remat també hem de ser molt ingenus per a pensar que eixe canvi és ara com ara possible. En aquest sentit, trobe que les paraules de Noam Chomsky -a qui seguisc i admire- que "Obama és blanc amb pell de negre" són d'una frivolitat que no m'esperava. Cite açò per posar un exemple esclaridor del que vull dir. Salut!
Pepito
20 Gener 2009 @ 13:45

Hay que ser muy, pero que muy ingenuos y tener mucha FE para creer que pasaría de la primera semana en campaña, si hubiese supuesto el más mínimo peligro de cambio. Pero en fin, la ilusión y la llama de la FE hay que mantenerlas. Amén


Deixa el teu comentari
Nom: Escriu el codi de seguretat:


Llista d'autors